Jdi na obsah Jdi na menu
 


Sega rally

9. 10. 2007

Skoro kolem každé handheldové verze multiplatformového kolosu se ne točí obava, zda nepůjde jen o odfláknuté splnění si nutného zla. Je tedy lepší, postavit se i k Sega Rally pro PSP raději skepticky a být na konci mile překvapen.

Pokaždé, když čtu ohlasy na nějakou závodní hru, najdou se mezi brblajícími takoví jedinci, kterým se tohle a tamto nezdá dost realistické. Jednou se auto nepřirozeně přetáčí, podruhé má moc velikou akceleraci, ale ve výsledku pak stejně většina dojde k závěru, že procházet telemetrii a upravovat geometrii předních kol je na kočku. Jasně. Zábava přece pramení z rychlosti a jednoduchosti, což se rozhodli světu zase jednou připomenout lidé ze společnosti SEGA. Řeč je o Sega Rally, nástupci Sega Rally Championship, jenž se stal jakýmsi vzorem pohodových, arkádově pojatých závodů. Zúžíme-li informační servis pouze směrem k PSP, je nutné vědět dvě věci. Za prvé, konverzí a přídavky obsahu byli pověřeni finští vývojáři z Bugbear Entertainment, mající na svědomí populární FlatOut, což samo o sobě slibuje kvalitní zážitek. Za druhé, handheldová verze se od svých větších kolegů příliš neliší a ačkoli museli vývojáři učinit určité ústupky, na výsledku to naštěstí pranic nezkazilo.

Obrázky ze hry

Obrázek ke článku Sega Rally (PSP) Obrázek ke článku Sega Rally (PSP) Obrázek ke článku Sega Rally (PSP) Obrázek ke článku Sega Rally (PSP) Obrázek ke článku Sega Rally (PSP) Obrázek ke článku Sega Rally (PSP) Obrázek ke článku Sega Rally (PSP) Obrázek ke článku Sega Rally (PSP) Obrázek ke článku Sega Rally (PSP) Obrázek ke článku Sega Rally (PSP) Obrázek ke článku Sega Rally (PSP) Obrázek ke článku Sega Rally (PSP) Obrázek ke článku Sega Rally (PSP) Obrázek ke článku Sega Rally (PSP) Obrázek ke článku Sega Rally (PSP) Obrázek ke článku Sega Rally (PSP) Obrázek ke článku Sega Rally (PSP) Obrázek ke článku Sega Rally (PSP) Obrázek ke článku Sega Rally (PSP)

Ruské obyčeje ve finské hře

Na první pohled skutečně změny nespatříte. Menu hry je poskládáno takřka totožně s ostatními verzemi a nabízí kromě správce jednotlivých profilů a nastavení šablony ovládání klasickou kolekci herních módů. Rychlý závod, time-trial, multiplayer a šampionát jsou prostředkem, kterým můžete otestovat vaši rychlou reakci a zároveň se dobře pobavit. Hned zkraje nás těší možnosti multiplayeru, jež dovolují zasoupeřit si ve čtyřech hráčích prostřednictvím ad-hoc i infrastructure připojení. Co víc, hra podporuje i Game Sharing, takže si s jednou kopii hry vystačíte všichni.

Nyní už ale k šampionátu, jenž hraje prim i na PSP. Pokud jste nějakou z verzí Sega Rally hráli, určitě jste postřehli, že šampionát má několik úrovní a nabízí velký počet závodů. Rozřazen je na tři úrovně, pojmenované Premiere, Modified a Masters. Tyto velké skupiny obsahují vozy rozdílných značek, stejně jako výkonu i jízdních vlastností. V rámci hlavních skupin naleznete čtyři podskupiny, rozdělené podle úrovně obtížnosti. Na dně téhle malé matrjošky pak objevíte tři až čtyři závody napříč různorodými lokacemi.

Sem tam něco odletí

Jednotlivé tratě pochopitelně nenabízejí tolik vychytávek jako v případě next-genu, ale ani tak nemůžeme týmu Bugbear cokoliv vyčítat. Ačkoli si neužijete jízdou zničitelných tratí, jistá míra interakce v dimenzi vozidlo – trať – objekty tu je. V první řadě nechybí efekt zvířeného prachu (bláta, sněhu), odletující od kol při vysokých rychlostech nebo smyku. Dále můžete cestou nabrat nějakou tu pneumatiku, sloužící jako ochranná bariéra a v neposledku se musíte vyvarovat srážkám s kameny, nebo křivě rostlými stromky v zatáčkách. Zajímavě se rovněž tváří kaluže, jež sice vypadají jako zrcadlo, když kolem nich projedete, ale pokud se osmělíte a vlítnete do nich v plné rychlosti, rozstříkne se kolem vás až překvapivě uvěřitelný gejzír vodních kapiček.

Výběr vozidel je opět stejný u všech verzí, takže postupně osedláte vozy osvědčených značek seriálu WRC, tedy Subaru, Peugeot, Citroen, ale i Škoda, stejně jako speciálně protlačené modely mezi kterými figuruje hromotluk Hummer a závodní legenda z roku 1992 Lancia Delta. Jak už jsme naznačili výše, jednotlivá vozidla mají lehce odlišné jízdní vlastnosti. Větších rozdílů si ale všimnete spíše při přechodu do jiné třídy vozidel, nežli samotných vozů, což se dá s ohledem na arkádové pojetí pochopit.

A jedeeem

Závod samotný se posléze nese skutečně v onom retro stylu, kdy nešlo o detailní odpadávání zadního blatníku, ale spíše o hutné souboje v zatáčkách, nebo sprinterské dostihy na cílové rovince. K tomu, abyste právě napsaného dosáhli, nesmíte o Sega Rally smýšlet jako o čistokrevné rally hře. Na trati se pohybuje vždy šestice vozidel, jež si rozhodně nic nedaruje. Vývojáři se netají tím, že právě k tomuto účelu navrhli unikátní AI, jež se sice chová férově, ale pokud svádíte s oním speciálem souboj, nezná bratra. Připravte se tak na poměrně těsné strkanice, lahodící všem akčněji vybaveným jedincům.

Nemusíte se však bát, že byste kvůli agresivním jezdcům na trati nedojeli do cíle. Znovu připomínáme, že dnes máme co dočinění s arkádovou klasikou, čili žádná deformace vozidla a fyzikální zákony pěkně na druhé koleji. Platí to bezezbytku o celém průběhu jízdy, čímž máme na mysli jak mohutná zrychlení, tak dlouhé (!) smyky v ještě delších zatáčkách a samozřejmě i prudká brzdění. Podstatným aspektem Sega Rally je také povrch, na kterém zrovna jedete, a jeden z trojice druhů pneumatik vybraných pro závod. Jen pro příklad udáváme, že na asfaltu auto skutečně drží lépe, než na sněhu, zpod něhož vesele vykukuje ledová krusta…

Pěkná podívaná, ale ne bez chybiček

Graficky je na tom Sega Rally poměrně slušně a v porovnání s ostatními závodními hrami, jako například Full Auto, nebo nedávno recenzovaný State Shift působí o dost šťavnatěji. Velkou zásluhu na tom mají i kvalitní modely vozidel, jenž jsou zpracovaný na samé hranici možností konzole. I přes to se ztráty fps během závodu bát nemusíte, vše běží pěkně plynule, ale přeci jen se ve vyšších rychlostech občas nestíhá načíst pozadí a chvíli tak vedle sebe vidíte jen modrou oblohu. Naštěstí situace nikdy nedošla tak daleko, jako v případě Test Drive Unlimited, kdy vám pod koly mizela i vozovka. Větším problémem tak zůstává, když najednou vypadne hlas i směrové šipky navigátora a vy musíte jet pěkných pár metrů „poslepu“. S menším jucháním jsme přijali také ozvučení, kde motory vozidel zní jako tuningem prohnaný vysavač a jen málokdy lze mezi těmi podivnými zvuky uslyšet něco uspokojivějšího.

Přes tyto malé výtky je však Sega Rally i ve verzi pro PSP kvalitní hrou, která vás zabaví díky vydatné porci závodů na pěkně dlouho. Závody jsou rychlé, dynamické a plné tvrdých střetů – tak, jak to máme rádi. Lákadlem je dozajista i multiplayer spolu s působivou grafickou prezentací. Na cesty hromadnou dopravu během podzimních plískanic jde o závodní volbu číslo jedna.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář